Tuesday 6 March 2012

diploma sains geomatik (sumber alam)

ok laa..semperna result spm nak keluar x lama lagi and result upu yang akan keluar lebih kurang sebulan lagi.so aku bercadang nak citer sikit pasal kos yg aq amek ni. aku still ingat time lepas dapat result upu.terkontang-kanting aku carik info pasal geomatik yang serba-serbi x popular kat google nih.so dengan ke-free-an masa aku sekarang. aku dgn rela hatinya nak berkongsi laa pasal kos yang aku tengah study nih k.

sc. geomatik ni dia pecah 3 bidang:
1-AP120 (pure geomatik. specialize in cadastral,engineering,hydrography)
2-AP121(G.I.S. specializing in data or input geographical info. system)
3-AP122(sumber alam. specialize in remote sensing,data image processing, aerial photography)

so, apakah sc. geomatik. geomatik nie basically adalah ilmu ukur. dulu dikenali as ukur tanah coz other branches surveying tak wujud lagi or x popular bcoz bajet instrument survey yang sgt2 mahal.so geomatik sekarang kita study pasal kadaster, engineering survey, hydrography, geodesy, photogrammetry, cartography, land law, GIS, remote sensing and others.Geomatik ni takde kena mengena dgn geologi,geografi,kaji hutan bagai eh.so,cakap lebih pun takyah kot memandangkan aku hamik kos  ni separuh jalan jehh. BTW subjek calculus, Geodesy, cadastral, land law, computer application 2,survey computation sangat2 tuff okai. So nasihat guwe,, beware. Hahahh

1 comment:

  1. best tak ? sebab minat geografi . tpi tktau nk amik course apa ?

    ReplyDelete